برق و الکتریسیته

دلنوشته های یک مهندس آینده برق

برق و الکتریسیته

دلنوشته های یک مهندس آینده برق

  • ۰
  • ۰

خوب یادمه که اون روز اتفاقا خواب موندم. بلا فاصله آژانس گرفتم و خودم رو به آموزشگاه رسوندم. بچه ها رفته بودن کارگاه. منم رفتم و درست سر موقع رسیدم.

قرار شد هر دو نفر یک گروه بشن. منو یکی از بچه به نام سارا هم تو یک گروه قرار گرفتیم. استاد از انبار کارگاه تکه های کابل رو بیرون آورد. چند تا از بچه ها هم بهش کمک کردند. تا کابل های برق فشار قوی رو بیارن تو کارگاه. 

کابل ها از قبل به هم متصل شده بودند. ترم های قبل هم رو این کابل های برق فشار قوی کار شده بود. استاد اسم ها رو میخوند. هر دو نفر که اسمشون خونده می شد جلو می رفتند و یکی از کابل ها رو بر میداشتند. یک قیچی کابل بری برقی تو کارگاه بود. با استفاده از اون قیچی می شد کابل های فشار قوی برق رو به راحتی تمام برید. انگار که کره رو با چاقو می بریدی. هر گروه دو طرف محل اتصال رو با قیچی میبرید. اگر هم کابل نو بود که فقط کابل رو نصف میکردیم.

نوبت ما که رسید، من یک کابل که اتصال داشت رو برداشتم تا دوبار از قیچی برقی استفاده کنم. 

کابل رو بردیم سر میز کار و شروع کردیم. اول از همه روکش اصلی کابل باید جدا می شد. با خط کش فلزی از هر سر کابل برق فشار قوی به اندازه 15 سانتی متر علامت زدیم. بعد ار اون با ابزار مخصوص روکش رو جدا کردیم. 

کابل سه رشته سیم داشت. کابل برای برق سه فاز مورد استفاده قرار میگرفت. سه سیم رو به فاصله ی هفت و نیم سانتی متر از سر سیم ها علامت زدیم و روکش هاشون رو جدا کردیم. برای من خیلی مهم بود که اندازه ها بسیار دقیق باشه. کلا تو این مسائل من خیلی دقیق هستم و همیشه از این موضوع سود بردم.

بعد از این مراحل وارد مرحله مفت زنی شدیم. سه عدد مفت متناسب با قطر سیم های داخل کابل فشار قوی برداشتیم. دستگاه مفت زن رو دقیقا متناسب با قطر سیم ها تنظیم کردیم و هر دو رشته سیم با رنگ های یکسان رو با مفت به هم متصل کردیم.

تقریبا نصف کار تا اینجا انجام شده بود. حالا عایق بندی سیم باید انجام میشد. عایق بندی باید توسط چسب برق انجام می شد. این مرحله یکم سخت تر بود مخصوصا وقتی قراره بارها و بارها چسب رو از بین سه تا کابل رد میکردیم. اینجا بود که با خودمون گفتیم کاش بعد از هر بار مف زنی برای هر رنگ سیم همونجا عایق بندی اون رسته سیم رو انجام می دادیم و بعد می رفتیم سراغ سیم دوم. اینجوری اگه کار رو پیش می بردیم، فقط یک بار مجبور بودیم چسب کاری سخت رو تجربه کنیم. 

به هرحال عایق بندی به هر زحمتی که بود انجام شد. این قسمت از کار تقریبا دو برابر قسمت اول زمان برد که می تونست به خاطر تجربه کم ما باشه. 

به هرحال در نهایت هر سه رشته سیم کابل فشار قوی رو هم روی هم گذاشتیم و مجددا آب بندی کردیم. یعنی دوباره با چسب برق کل سه رشته رو هم روی هم گذاشتیم و با چسب خوب پوشوندیمش. 

کار تموم شد. قبل از ما سه چهارتا گروه زودتر کار رو تموم کرده بودند. استاد اومد باای سر ما و کابل رو بردیم برای تست مقاومت، نشت و عایق.

اسن سه تست توسط یک دستگاه انجام می شد. کابل برق فشار قوی داخل دستگاه قرار میگیرفت. از دو طرف کشیده می شد تا مقاومت فیزیکی آن بررسی بشه. بعد هم محل اتصال داخل آب قرار می گرفت و یک جریان برق با ولتاژ بالا داخل سیم جریان پیدا میکرد. نشت برق به وسیله یک اهم متر که یک سر آن داخل آب و نزدیک سیم قرار داشت اندازه گیری می شد. 

خوشبختانه کار ما عالی بود و تمام تست ها رو به خوبی پشت سر گذاشت.

  • ۹۹/۰۱/۳۱
  • هدی صلواتی

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی