برق و الکتریسیته

دلنوشته های یک مهندس آینده برق

برق و الکتریسیته

دلنوشته های یک مهندس آینده برق

۱ مطلب در مرداد ۱۳۹۹ ثبت شده است

  • ۰
  • ۰

سلام  تازه اطلاعاتی درباره انواع دیزل ژنراتور ها به دست آوردم. چندروزی هست که تو اینترنت دارم در این باره جستجو می کنم با خودم گفتم که این اطلاعات را با شما به اشتراک بگذارم

ژنراتورها وسیله ای هستند که برای تولید برق مورد استفاده قرار می گیرند. این وسایل در محل‌هایی که به برق سراسری دسترسی ندارند بیشتر مورد استفاده قرار می گیرند. ولی کاربرد اصلی این وسیله ها برای تولید برق اضطراری است. خیلی جاها هست که احتیاج دارند همیشه به برق متصل باشند و قطع برق برای آنها هزینه های بسیاری ایجاد می کند. از جمله میشه به بیمارستانها اشاره کرد . در بیمارستان ها از یک دیزل ژنراتور برای تولید برق اضطراری در هنگام قطع برق سراسری استفاده میشود. خیلی از کارخانه های تولیدی و کارخانه و غیره هم از دیزل ژنراتور برای تولید برق اضطراری استفاده میکنند.

در بین انواع دیزل ژنراتور، ژنراتور گازسوز توجه من رو جلب کرد. از آنجایی که سوخت مورد استفاده در این ژنراتورها گاز شهری یا همان سی ان جی است؛ نمی‌توان به آنها دیزل ژنراتور گفت بلکه این دستگاهها به ژنراتور گازی معروف هستند.

ژنراتورهای گازسوز دارای مزایای زیادی هستند که در ادامه برخی از آنها رو بررسی  می کنیم . اطلاعات کامل تر درباره دیزل ژنراتور را میتوانید از این مقاله  _ دیزل ژنراتور چیست _ مطالعه کنید.

استفاده آسان تر: ژنراتور گازی زحمت خیلی کمتری برای نگهداری دارد چرا که دیگر نه خبری از از چربی گازوئیل هست و نه کثیف کاری مربوط به آن.

در دسترس بودن سوخت: سوخت مورد نیاز ژنراتور گازی بسیار راحت‌تر و در دسترس تر است. همانطور که در جریان هستید  مصرف  دیزل ژنراتور های معمولی بسیار بالاست برای دیزل ژنراتورهای دائم کار بعضا باید هر روز سوخت گیری انجام شود و مقدار زیادی گازوئیل به مخزن آن ریخته شود ولی همچین موضوعی برای دیزل ژنراتورهای گازی وجود ندارد آنها پس از نصب مستقیماً به گاز شهری متصل می‌شوند و تمام

ژنراتور گاز سوز

صرفه جویی اقتصادی: با توجه به هزینه بنزین وگازوئیل، ژنراتور های گازی بسیار هزینه کمتری را به صاحبان خود تحمیل می کنند. علاوه بر هزینه سوخت، هزینه انتقال سوخت هم مطرح است که این مورد برای ژنراتور های گازی دیگر موضوعیت ندارد. چرا که سوخت مورد نیاز این ژنراتور ها به راحتی و از طریق لوله های سراسری انتقال گاز به محل ژنراتور گازسوز انتقال میابد.

ایمنی بیشتر: همان طور که گفته شد دیزل ژنراتور های معمولی مصرف سوخت بسیار بالاتری دارند. از اینرو صاحبان آنها برای کاهش هزینه ها،  با هر بار انتقال سوخت به محل دیزل ژنراتور مقدار خیلی بیشتری گازوئیل یا بنزین را هم در محل دیزل ژنراتور، داخل منبع های مخصوصی، ذخیره می کنند. با این روش آنها می توانند هزینه انتقال سوخت را کمتر کنند. ولی نگهداری مقدار بسیار زیادی گازوئیل و بنزین داخل یک منبع کار بسیار خطرناکی است. این موضوع در مورد ژنراتور های گازسوز دیگر وجود ندارد و خود همین امر باعث افزایش ایمنی کار با ژنراتورهای گازی نسبت به ژنراتور های معمولی میشود.

طول عمر بیشتر: طول عمر ژنراتورهای گازسوز نسبت به دیزل ژنراتورهای گازوئیلی یا بنزینی ۲۵ درصد بیشتر است. این هم به این خاطر است که دیزل ژنراتورهای گازسوز با سوخت سبک تری کار می‌کنند و همین موضوع باعث شده که استهلاک کلی دستگاه کاهش پیدا کند.

ژنراتور پاک: سوختن گاز طبیعی در برابر سوختن گازوئیل یا بنزین بسیار آلایندگی کمتری داردحتما زیاد از رسانه های ملی شنیده ای که توصیه می شود خودروهای خود را گازسوز کنید تا از آلایندگی هوا کاسته شود. همین موضوع درباره دیزل ژنراتورها صادق است. دیزل ژنراتور ها مخصوصاً آنهایی که با گازوئیل کار می کند آلایندگی بسیار زیادی دارند و هوا را به شدت آلوده می کنند. این در حالی است که ژنراتور های گازسوز آلایندگی بسیار کمتری دارند. گذشته از بحث آلایندگی هوا ژنراتورهای گازسوز بوی کمتری هم دارند. دیگر از بوی گازوئیل در این ژنراتورها خبری نیست.

این موضوع را کسانی درک میکنند که با دیزل ژنراتورهای معمولی کار کردند. هنگامی که وارد اتاق های این دیزل ژنراتور ها میشوید روی وحشتناک گازوئیل به شما هجوم می آورند در صورتی که این موضوع برای ژنراتورهای گازسوز وجود ندارد.

اینها بعضی از مزایای جملات تورهای گازسوز بود. مسلما این ژنراتورها معایبی هم دارند. که اگر بدون معایب بودند پس از همه جا از این ژنراتورها استفاده می‌شد و دیگر ژنراتورهای معمولی را در هیچ نمیدیم.

مهمترین عیب ای که برای ژنراتورهای گازسوز می‌توان نام بود قدرت پایین آنها است. اگر بخواهیم پرقدرت‌ترین ژنراتور گازسوز را با پرقدرت‌ترین ژنراتور گازوئیلی مقایسه کنیم و چه خواهیم شد که ژنراتور گازسوز توانی برابر با یک هزارم دیزل ژنراتور مورد نظر دارد.

همین هم باعث شده که در بیشتر موارد حتی با این همه مزایایی که برای ژنراتور گازسوز وجود دارد از دیزل ژنراتور استفاده شود.

 

 

  • هدی صلواتی